Wat zijn de oorzaken van een serotoninetekort?

oorzaken van een serotoninetekort

Serotonine is een belangrijke neurotransmitter (boodschapperstofjes) die een grote rol speelt in ons geluksgevoel, stemming, angst en algemeen gevoel van welzijn. Een tekort aan serotonine is een veelvoorkomende oorzaak van stemmingsproblemen, maar ook van andere mentale en fysieke klachten.

Niemand is continu vrolijk, maar als je langere tijd je ongelukkig voelt, dan is er mogelijk een tekort aan serotonine.

Wat zijn de symptomen van een serotoninetekort?

Fysieke klachten: spijsverteringsproblemen, verhoogde pijngevoeligheid, slaapproblemen, overgewicht.

Mentale klachten: depressiviteit/neerslachtigheid, verminderd leervermogen, verlaagde zelfbeeld, angst en paniekaanvallen.

De oorzaken van een serotoninetekort

Vanuit eiwitbronnen maken wij neurotransmitters aan. Neurotransmitters bestaan uit aminozuren en tryptofaan is de grondstof voor het aanmaken van serotonine. Door onvoldoende of verkeerde eiwit consumptie, kan er een tekort ontstaan aan tryptofaan. Ook ongezonde consumptie van koolhydraten verstoort de bloedsuikerspiegel en het serotoninegehalte.

Serotonine komt voor 95 procent voor in onze maag-darmkanaal en slechts 2 procent in de hersenen. Onze hersenen en darmen zijn nauw met elkaar verbonden en communiceren voortdurend samen. Niet voor niets worden de darmen ook wel het tweede brein genomen. Er gaan ook meer verbindingen vanuit onze darmen naar onze hersenen dan andersom.

Daarom is het heel belangrijk om bij stemmingsproblemen, slaapproblemen, angsten en paniekaanvallen en andere hierboven omschreven symptomen,  onderzoek te doen naar mogelijke darmproblemen. Te denken valt aan bijvoorbeeld “leaky gut” of ontstekingen.

Ook overmatig gebruik van stimulanten kan, na de euforie, zorgen voor een grote dip in de aanmaak van serotonine.

oorzaken van een serotoninetekort, welpsy

Meten van een serotonine tekort

Het meten van een serotonine tekort is niet makkelijk. Wel kan een neurotransmitter profielbepaling of een urinetest een indicatie geven van de aanwezige neurotransmitters. Ook de hoeveelheid tryptofaan uit een fecesonderzoek (darmtherapiescreening), kan een indicatie geven. Samen met de eerder genoemde symptomen, kan dan door een (orthomoleculaire) therapeut/arts een mogelijk tekort worden vastgesteld.

Serotoninetekort herstellen

woman, yoga, meditation

Bij een serotonine tekort is het aan te raden om veel voeding met het aminozuur tryptofaan te nuttigen. Denk aan vis, zuivel, kikkererwten, eieren, bananen, pitten en noten.

Voor een serotonine boost is pure chocola (75 procent of meer cacao) aan te bevelen. Beperk dit echter tot een paar blokjes per dag.

Zorg voor een vermindering van geraffineerde koolhydraten. Deze verstoren de serotoninegehalte.  Vervang deze met complexe koolhydraten, zoals zoete aardappel, peulvruchten en volkoren granen. Hierdoor wordt de serotoninegehalte in de hersenen op peil gehouden.

Behalve uit voedingsbronnen, kunnen we ook tryptofaan uit suppletie halen. Een effectief alternatief is de 5-HTP (5-hydroxy-tryptofaan) uit Griffonia extract. Dit is de omgezette vorm van tryptofaan, die het lichaam kan omzetten naar serotonine.

Echter, let wel dat je 5-HTP suppletie niet combineert met SSRI’s (citalopram, dapoxetine, fluoxetine, fluvoxamine, paroxetine, sertraline, vortioxetine). Dit kan namelijk het serotinegehalte te h oog opdrijven, wat (ernstige) klachten kan geven.

Een middel om dit probleem te omzeilen (vanwege een andere omzettingsroute) is Saffraan (crocus sativus). Dit middel stimuleert het serotonine aanmaak en kan in combinatie met een SSRI, zonder problemen.  

Denk ook aan de cofactoren! Voor het optimaliseren van de omzetting van neurotransmitters, zijn cofactoren onmisbaar. Dit zijn hulpstofjes die bestaan uit o.a. vitamine B3 en B6, C, magnesium, ijzer en zink. Vergeet daarbij ook niet de essentiële vetzuren omega-3 DHA en EPA.

Last but not least, een inkoppertje, maar toch…

Zorg ook voor voldoende bewegen en verminder stress! Stress is een gigantische neurotransmitter killer. Probeer dagelijks rustmomenten in te plannen, bijvoorbeeld door te mediteren, yoga oefeningen, ontspannen een boek te lezen, een wandeling te maken, etc. Bewegen zorg ook voor een optimale spijsvertering en verbetert daardoor ook je neurotransmitter huishouding.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *